Barnen lär sig om klockor!

Idag har vi haft en urmakare hos oss på skolan. Han pratade om hur klockan kom till och visade barnen hur en klocka såg ut på insidan. Vi lärare tyckte att det var minst lika intressant. Det finns en lång historia av klockor och ur:

En klocka är oftast knuten till en rem eller ett band som bärs runt handleden. Det är i grunden en klocka, som också kan fästas på en kedja eller bäras i en ficka. Klockor som ringklocka, fickur, hängur, etc. är några av dessa. På 1400-talet kom klockor till att existera i Europa. Från 1400-talet och fram till nu, har de blivit mycket avancerade. Först brukade människor bära klockor i fickor, i händerna eller fästes de på en kedja. Nu bärs klockor på handleden och det finns massor av förbättringar i tekniken. Annat än att se vilken tid det är, kan man också se dag, månad och år. Klockor med miniräknare är också tillgängliga på marknaden. De är mycket användarvänligt för dem som snabbt behöver beräkna något. Titta här på klockor, Adenfalks!

Det finns också vattentäta modeller – dessa kallas för dykarklockor. Å andra sidan, är en klocka ett instrument för beräkning av tiden. En klocka härrör från det latinska ordet Cloca, som betyder ”klocka”. Det är en av de äldsta mänskliga uppfinningar som ses i dagens hem. Det är inte nödvändigt att klockorna bara hängs på vägg. Uppfinnarna uppfann också små klockor som var mycket svåra för dem att komma på. Klockor kan vara intressanta paradnummer för att demonstrera skickligt hantverk, eller billigare, massproducerade objekt för hemmabruk.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.